EasySCAN (RFID)

FREMTIDENS STREGKODE – RFID STREGKODE – RFID PRISMÆRKER – RFID VAREMÆRKNING – RFID VAREREGISTRERING –
RFID TEKNOLOGIEN TIL DETAILBRANCHEN

easycan

 

Øget salg, statusoptælling på minutter, bedre tyverisikring, mindre svind og overblik over alle varer? Sådan lyder en ny teknologi i detailhandelen, præsenteret af Microcom.

Den nye teknologi hedder RFID, en forkortelse for Radio Frequency IDentification, og er en metode, der anvender radiobølger til at identificere varer. RFID er endnu helt nyt i detailhandelen herhjemme, men allerede på Guldsmedsmessen i 2015 præsenterede Microcom sin (dengang) nye RFID-løsning, specielt designet til modebranchen. Idag har vi udvidet vores sortiment til både at håndtere lagerstatus, tyverisikring og meget andet som er yderst interessant for detail branchen.

Ring mig op

Ring mig op

Sender

Fremtidens stregkode
RFID kaldes populært for fremtidens stregkode, da teknologien har nogle af de samme egenskaber som den traditionelle stregkode, forklarer IT-konsulent Klaus R. Diers fra Microcom.

Den største forskel på teknologierne er, at stregkoden er en line-of-sight teknologi, mens RFID er trådløs. Med en stregkode skal scanneren have visuel kontakt for at aflæse den, men med RFID kan taggen aflæses uden visuel kontakt, så længe den blot er inden for læsbar afstand. Afstanden varierer efter typen; fra cirka en halv meter og helt op til 10 meter. Specielt til smykkebranchen har vi fremstillet nye specielle små tags, som ligner de prismærker, man bruger i dag – bare med en chip indeni.

 

Et RFID-system består af to stykker hardware; en RFID-tag og en RFID-læser. En RFID-tag er ligesom stregkoden påhæftet den vare, den skal identificere og udveksle informationer om. Det kan være et produkt eller et menneske; i princippet en hvilken som helst genstand. RFID-taggen udveksler informationer med RFID-læseren, som kan være et selvstændigt stykke hardware eller være indbygget i Microcoms lagerstyringssystem EasyPOS.
Informationen kan være i mange forskellige formater; tekst, tal, lyd eller video afhængigt af taggens hukommelse. EasyPOS nøjes med tags med et unikt ID-nummer, som er varens reference i databasen, hvor alle øvrige informationer om varen ligger gemt. Du opdaterer og behandler disse informationer via enhver computer med EasyPOS.

det giver meget mere tid til at fokusere på kunderne,
hvilket har øget salget med helt op til 21%

Masser af fordele
Der er mange gode grunde til at investere i RFID-teknologien:

– Ved at optimere forretningsprocesserne kan du bedre modstå konkurrencen fra andre virksomheder, da du bliver bedre til at udnytte dine ressourcer. Her har RFID vist sig effektiv til indsamling, styring og behandling af den information, som altid følger i kølvandet, når produkter, materialer, maskiner og lignende udveksles internt eller mellem virksomheder. Indførelsen af RFID i din virksomhed kan reducere svind, optimere din lagerbeholdning, forbedre identificering af varer, synliggøre eventuelle flaskehalse, spore fejlleverancer og forbedre din håndtering af returvarer, agere som tyverisikring, billigere og bedre varesikring med RFID, fortæller Klaus.
Allerede kendt i hverdagen

RFID-teknologien er allerede platformen for mange service-baserede løsninger, som vi bruger i dagligdagen – måske endda helt uden at opdage det. Det er for eksempel RFID, som bruges som betalingskort i busserne i London og i Rejsekortet i Danmark. Det er RFID som holder styr på børnene og hjælper med at finde dem igen, når vi besøger Legoland. Næsten alle danske folkebiblioteker har i de senere år udskiftet stregkoder med RFID. Og i USA er man ved at indføre pas, betalingskort og andre ID-kort med indbygget RFID, så man kan identificere sig selv og betale trådløst.
Mulighederne er utallige. I USA har RFID-tags hjulpet detailhandelen til at tjene 14% mere og samtidig få mellem 65 og 95% bedre styr på lagerbeholdningen og minimere svind, fordi alle varene kan overvåges.

 

Nu i danske butikker
– De første butikker med RFID er også kommet i Danmark. Det er butikken Pigernes Verden i Fredericia, der har indført RFID-tags på alt deres tøj, fortæller Klaus.
– Det har blandt andet gjort, at status over varelageret, der før tog tolv arbejdstimer at gennemføre, nu tager 20 minutter! I stedet for at skulle tælle alt tøjet med håndkraft kan én medarbejder nu køre en skanner forbi alle tøjstativer og registrere alt tøj i butikken og på lageret. Pigernes Verden har desuden fået lagt en RFID-scanner i dørmåtten, som registrerer hvis en kunde forlader butikken med noget tøj, der ikke er betalt for. Og da hvert stykke tøj har sin egen unikke kode, vil ekspedienten også vide præcis, hvad kunden har taget med sig.

– Pigernes Verden fortæller os, at det giver deres medarbejdere meget mere tid til at fokusere på kunderne, hvilket har øget salget med helt op til 21%, blandt andet fordi kunderne får mere opmærksomhed og dermed bliver mere tilfredse.

 

Tyverisikring

RFID-tags kan også bruges til tyverisikring, specielt hvis de er indbygget eller syet ind i produktet og derfor ikke så nemme at fjerne, som det allerede er tilfældet med flere ur-, tøj-, brille- og mange andre producenter. Dyrere smykker og ure kan sikres med en tag i form af en ring, der afgiver en alarm, hvis den bliver brudt. Poser og lommer kan endvidere scannes udvendigt uden at skulle åbnes; herved undgår man mange ubehagelige situationer for kunderne.

Varesikring med RFID er designet til at beskytte butikker mod tyveri af varer på en pæn og nem måde. Med vores prismærker som indeholder RFID-taggen kan du drage mange fordele. Ikke kun statusoptællingen går som en leg, men også varesikring / tyverisikring er muligt.

Vores næste step er “det intelligente prøverum”.

Udtalelse

RFID reducerer tidsforbrug til statusopgørelser med over 96%

Tidligere havde modebutikken Dr. Adams alle 6 medarbejdere fuldt beskæftiget en lang dag med at optælle lageret. Fremover vil 1 medarbejder kunne udføre samme opgave mere præcist på under 2 timer.

“I første omgang er det selvfølgelig den ekstreme reduktion af tidsforbruget ved statusopgørelser, som tæller på bundlinjen”, fortæller Jacob Larsen, ejer af Dr. Adams. “Men efter at vi har kørt med Microcoms easySCAN system nogle måneder har der også vist sig en lang række andre fordele. Vi styrker fx også vores webbutik væsentligt ved nu løbende at have 100 % tjek på varebeholdningen. Desuden giver RFID teknologien mulighed for, i fremtiden, at tyverisikringen kører langt mere diskret og effektivt. Ligeledes åbner denne teknologi mulighed for at serviceringen af kunderne i butikken får et løft, når vi straks er i stand til at registrere, hvilke varenumre kunden har med i prøverummet, og fx lynhurtigt finde varen i andre farver eller størrelser.”

Send os en mail hvis du vil høre mere om vores RFID muligheder eller gi’ Klaus Diers et kald på 29 99 38 57.

 

Videoer